Cum ar putea Facebook să-l oprească pe Donald Trump să câștige alegerile

de: Andrada Bonea
18 04. 2016

Facebook nu e tocmai o companie media, dar, după cum spun cei de la PopSci, să spui asta e ca și cum ai pretinde că oceanul nu e o companie de navigație.

Știm deja că mass-media s-a cam mutat pe Facebook, dar imensa platformă nu transportă pur și simplu știrile de la cei care le publică la cei care le citesc, ci are un cuvânt de spus în selecția lor. O dovadă ar fi faptul că angajații Facebook l-au întrebat pe Mark Zuckerberg dacă pot folosi compania pentru a împiedica un candidat la președinție să câștige.

În fiecare săptămână, angajații votează într-un sondaj intern ce vor să îl întrebe pe Zuckerberg în următoarea sesiune de Q&A. Aparent, una dintre întrebările pe luna martie a fost „Ce responsabiltate are Facebook pentru a-l împiedica pe Trump să câștige alegerile în 2017?” Întrebarea a fost pe locul cinci în ceea ce privește popularitatea, fapt confirmat de screenshot-ul de mai jos.

 

Dat fiind faptul că Facebook are mai mult de un miliard de utilizatori și că 64% dintre adulții americani îl folosesc, am putea spune că are o șansă să își impună punctul de vedere, în eventualitatea în care își dorește acest lucru. Dintre aceștia, 30% citesc știri prin Facebook. Populația de americani adulți numără 73 de milioane de oameni, iar cel mai răspândit ziar în 2014 a fost USA Today, care a ajuns la 4 milioane de cumpărători. Fox News, cel mai popular canal de știri, are mai puțin de două milioane de telespectatori pe seară. Să spui că Facebook domină peisajul media e o subestimare. Facebook este peisajul media, iar acoperirea sa iese din raza media. Și totuși, dacă Facebook ar încerca să inoculeze o idee, am putea vorbi despre o formă de abuz de putere, și chiar dacă ar putea să o facă, e improbabil să se întâmple.

Răspunsul Facebook a sunat cam așa: „Votul este o valoare a democrației și credem că sprijinirea participării civice e o contribuție importantă pe care o putem aduce comunității. Încurajăm toți candidații, grupurile și votanții să folosească platforma noastră pentru a-și exprima părerea și dezbate chestiunea. Noi, în calitate de companie, suntem neutri. Nu ne vom folosi produsul astfel încât să influențăm modul în care oamenii votează”.